laser
predprodej
predprodej

Radek Balaš

radek-balas---reziser_CB

Radek Balaš je český divadelní režisér, choreograf, scénárista, textař a autor mnoha úprav dramatických děl; jako tvůrce je zaměřený především na muzikálový žánr.

Pochází z rodiny stepařského pedagoga, choreografa a trenéra Radka Balaše seniora; na Státní konzervatoři Brno studoval hudebně-dramatický obor, v roce 1991 absolvoval na JAMU v ateliéru činoherní režie; privátně se vzdělával mj. v Tanečním studiu Franka Towena (jazzový tanec, step, choreografie) či na belgické Herman Terlinck School (herecké a pohybové techniky).

Svoji divadelní dráhu začal už jako sedmiletý a sice jako dětský herec v Divadle na provázku v inscenacích herce a klauna Boleslava Polívky. Jako Bolkův herecký partner se objevil v představeních Pépe a Pezza versus Čorba.

V roce 1985 založil vlastní taneční skupinu „Atelier Modern Dance“ se kterou vystupoval jako tanečník a současně pro ni vytvářel všechny choreografie. V roce 1989 se stal mistrem Československa ve stepu a v roce 1995 obsadil druhé místo v evropské stepařské soutěži.

V letech 1991 – 2002 byl vedoucím katedry muzikálové tvorby na JAMU, kde vyučoval hlavní obor „muzikálové herectví“. Později vyučoval také pohybové techniky na DAMU (2000 – 2002), dodnes působí jako lektor na muzikálových workshopech.

Je autorem několika divadelních her a muzikálů (Kdepak je múza?, Dva klauni, Dům z bílého peří, Zajatci tmy, Myšákova dobrodružství, Ostrov granátových jablek, Je třeba zabít Davida, Marilyn, Nevěsta, Mata Hari a Mýdlový princ), televizních scénářů (Tančírna – TV Nova, Horúčka muzikálovej noci – Ježíš Kristus ako muzikálová hviezda – STV) a divadelních adaptací Kniha džungle, Křídla slávy, Šakalí léta, Josefína, Dědeček automobil.

V roce 1996 stál společně s režisérem Karlem Davidem u projektu české verze muzikálu Jamese Rada a Geroma Ragniho Hair v prostoru Pyramidy na pražském Výstavišti; v Chicagu, USA režíroval inscenaci Překrásné děcko Marilyn. Pro firmu Volkswagen režíroval prezentační show na dvou světových autosalonech v Ženevě (2003) a ve Frankfurtu (2004)

S hudebníkem Ondřejem Brouskem vytvořil muzikály Kniha džungle (Divadlo J. K. Tyla), Adéla ještě nevečeřela (Slovácké divadlo, Divadlo Broadway, Divadlo J. K. Tyla), komorní muzikál Marilyn (Klicperovo divadlo), a revuální muzikál Nevěsta podle Adolfa Hoffmeistra (Divadlo na Fidlovačce)

Jako režisér či choreograf má za sebou práci na více než devadesáti inscenacích po celé republice. Hostoval např. V Divadle Bez zábradlí (Cikáni jdou do nebe, Maratón), Divadle na Vinohradech (Donaha!, Figarova svatba, Jak udělat kariéru snadno a rychle), v Semaforu (Život je náhoda v obnošený vestě, To nám to pěkně začíná, Tiše a ochotně) v Národním divadle v Praze (Tosca, Komik, České sekretářky), v Divadle na Jezerce v Praze (Já, François Villon! a Generálka),v Národním divadle Brno (Zorba, Zpívání v dešti, Jižní Pacifik, Muž z La Manchy), v Klicperově divadle (Balada pro banditu, Špatně placená procházka, Dobře placená procházka), v Městském divadle Most (Řek Zorba, Šumař na střeše, Šakalí léta, Donaha!), v Městském divadle Mladá Boleslav (Josefína, Hello, Dolly!, Dědeček automobil), ve Studiu Marta (Malý krámek hrůz, Muž z kraje La Mancha, Pomáda), v Divadle J. K. Tyla v Plzni (Pokrevní bratři, Špatně placená procházka, Kniha džungle), v Severočeském divadle opery a baletu Ústí nad Labem (Divotvorný hrnec, Hello, Dolly!), v Divadle Broadway vytvořil muzikály Adéla ještě nevečeřela, Je třeba zabít Davida, Vánoční zázrak, Mata Hari. Mezi jeho poslední výrazné práce patří autorství a režie muzikálu Mýdlový princ v pražském Divadle Broadway, režie muzikálu Antoinetta – královna Francie (hudba Jiří Škorpík) v pražském divadle Hybernia. A muzikál Děti ráje uváděný od září 2015 v brněnské Laser Show Hall.

Ocenění: herci z muzikálu ADÉLA JEŠTĚ NEVEČEŘELA Jiří Langmajer, Vlastimil Zavřel, Petr Vondráček, Zuzana Norisová a Tomáš Šulaj byli nominování na cenu Thálie za nejlepší herecké výkony v sezóně; celkem pět nominací za jednu inscenaci je zcela mimořádný úspěch, který se doposud v kategorii opereta – muzikál neudál. Kromě toho je režisér Balaš nositelem mnoha ocenění za svoji práci. Dvakrát Cena Alfréda Radoka, Cena kritiky za režii a choreografii muzikálu Pokrevní bratři, Cena kritiky za choreografii k muzikálu Jižní Pacifik, herci v jeho inscenacích byli patnáctkrát nominováni na Cenu Thálie v oboru muzikál a pětkrát tuto nominaci proměnili na zisk této prestižní ceny. Jedním z jeho nedávných úspěchů je nastudování inscenace Dobře placená procházka v Hradci Králové. V lednu 2011 byl Radek Balaš vyhlášen Divadelními novinami jako “Osobnost měsíce”. Ve stejném roce získal Cenu studentské poroty na Grand festivalu smíchu v Pardubicích za vlastní adaptaci novely Adolfa Branalda Dědeček automobil, kterou přepracoval do muzikálové podoby. V roce 2012 byl Radek Balaš nominován na Cenu Divadelních novin za režii a choreografii muzikálu Já, François Villon. Posledním výrazným úspěchem je muzikál Marilyn v Klicperově divadle v Hradci Královém. Tato inscenace byla nejdříve v květnu 2013 vyhlášena Divadelními novinami jako „sukces měsíce“ a později byl Radek Balaš nominován na Cenu Divadelních novin za režii a libreto téhož titulu. V březnu 2015 byl Radek Balaš stejnojmenným prestižním časopisem označen jako „Osobnost měsíce“ v souvislosti s uvedením hit muzikálu Mýdlový princ.

V roce 2013 byl členem poroty šesté řady STARDANCE – KDYŽ HVĚZDY TANČÍ v České televizi.

V současné době se věnuje přípravám nového muzikálového projektu pro Divadlo Hybernia – SIBYLA, KRÁLOVNA ZE SÁBY a přípravě činoherní inscenace v Divadle na Jezerce s Milanem Kňažkem v hlavní roli.

zdroj: http://www.radekbalas.estranky.cz/

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com